De dijkdoorbraak van 1926

De Telegraaf  19 januari 1926

 

Het Sociaal-Democratisch dagblad schrijft op 06-02-1926

 

 

 

 

 

 

 

LEEUWARDER NIEUWSBLAD 27 01 1926   

Het herstel der dijken

Een medewerker van het Persbureau Vaz Dias heeft een onderhoud gehad met den Dijkgraaf van Maas en Waal, den heer J. G. de Leeuw, die hem interessante mededeelingen heeft gedaan over het herstellingswerk aan de dijken van het Rijk van Nijmegen en het Land van Maas en Waal.

Wat ’t herstel betreft werd het volgende meegedeeld:

Reeds een paar weken geleden is een aanvang gemaakt met het leggen van een ringdijk om de doorbraak bij Nederasselt, het gat, dat de overstrooming van het Rijk van Nijmegen en het Land van Maas en Waal heeft veroorzaakt. Deze ringdijk is gereed en men is thans bezig nog een tweeden hulpdijk tusschen dezen ringdijk en het gat in den rivierdijk te leggen om meer weerstand te kunnen bieden, wanneer onverhoopt weer was mocht intreden. Intusschen wordt ook gewerkt aan het gat in den Maasdijk zelf om ook dit zoo spoedig mogelijk te dichten.

De scheiding tusschen het Rijk van Nijmegen en het Land van Maas en Waal wordt gevormd door den Ruffelsdijk. Vrijdag is men gereed gekomen met het dichten van de vijf gaten van 20 tot 50 M. lengte, die in den dijk zijn geslagen. Er moest op dezen dijk een nieuwe noodkeering worden aangebracht, want de weg is geheel vernield en zal opnieuw moeten worden aangelegd.

Door het voorloopig herstel van den Ruffelsdijk, waardoor een opstuwing van het water tegen de keering is ontstaan, is de Niftriksche sluis gaan loozen. Ook de sluizen bij de Nieuwe Wetering en de Rijksche Wetering loozen weer.

Het stoomgemaal bij de Nieuwe Wetering (Appeltern) heeft proefgedraaid en is gisteren in volle werking gesteld. Dit stoomgemaal kan bij de tegenwoordige hoogte van het water 500 kub. M. water per minuut wegwerken. Daardoor zullen de Zuidelijke polders van boven- Maas en Waal spoedig, zeer waarschijnlijk binnen vier of vijf dagen, watervrij zijn.

Wanneer de Nieuwe Wal van de Blauwe Wetering bij de Puiflijksche brug boven water komt, zal ook het stoomgemaal aan de Blauwe Sluis, dat op de Blauwe Wetering loost, in werking worden gesteld. Intusschen worden de stoomgemalen in gereedheid gebracht om het Land van Maas en Waal zoo spoedig mogelijk droog te malen. Intusschen zijn de sluizen te Alphen en Dreumel reeds schoongeruimd en kan langs dezen weg water op de rivier geloosd worden. Wanneer over drie weken het dichtingswérk aan den dijk tusschen Alphen en Dreumel ongeveer gereed zal zijn, dan kan, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, het Land van Maas en Waal in ongeveer veertien dagen verder worden drocggemalen, zoodat dit overstroomde gedeelte van ons land over omstreeks vijf weken weer van het water bevrijd kan zijn.

 

De Telegraaf schijft op 27 Januari 1926

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Leeuwarder Nieuwsblad, 27 10 1926

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een foto van het Rijksch gemaal vlak na de watersnood.

 

 

Heel veel informatie over de overstromingen in dit gebied is te vinden op de website van Historisch Alphen aan de Maas.

Mijn website gaat meer over de stoomgemalen in dit gebied en hun machinisten en stokers.

http://www.alphenaandemaas.com/WHAM/Watersnood.html